Aktieplan: Hoog in Google

  1. Home
  2. Website hoger in google
  3. Aktieplan: Hoog in Google

Aktieplan: Hoog in Google

Je website hoog in Google? Om jouw pagina’s op pagina 1 van Google te krijgen is het van belang dat Google exact weet voor welke zoekwoorden de pagina moet worden geïndexeerd. In dit artikel delen we alle punten die van belang zijn om websites & pagina’s te optimaliseren, zodat ze hoog in de zoekresultaten terechtkomen.

Het doel van SEO is niet om met snelle aanpassingen & truuks een handjevol van je pagina’s hoog in de zoekresultaten van Google te krijgen.

Goede SEO betekent het hanteren van een langetermijnstrategie door gebruik te maken van duurzame en bewezen technieken.
In dit artikel vindt u een basis om u op weg te helpen.

 

De titel en beschrijving optimaliseren

Het eerste wat een gebruiker ziet als hij op zoek gaat naar een trefwoord is het fragment op de Google-zoekresultaten pagina. Dit stukje tekst bevat de paginatitel, url en metabeschrijving.

De titel moet kort en bondig zijn en heeft invloed op de ranking voor specifieke zoekwoorden. De metabeschrijving moet de inhoud van je pagina beschrijven. De tekst hier is eveneens van invloed op de zoektermen waarmee deze pagina gevonden wordt.

 

Neem een trefwoord op in je Titel

Als je dat kan, zal het opnemen van je trefwoord (bij voorkeur aan het begin van) de titel van je pagina helpen met de vindbaarheid. Dit kun je eenvoudigweg doen in het SEO-titelveld in Yoast SEO.

Schrijf een goede SEO-titel

Nog belangrijker dan het gebruik van zoekwoorden in de titel is het laten doorklikken van bezoekers naar de pagina. Hoe meer mensen op deze link klikken in vergelijking met andere pagina’s in de zoekresultaten (en dus hoe hoger het doorklikpercentage), hoe relevanter de pagina is & hoe hoger de pagina zal worden gerangschikt. De titel is cruciaal: zorg ervoor dat deze aansprekend is en mensen aanspoort tot klikken!

Hou de titel kort tot maximaal 65 tekens, Google verkort de rest!

Gebruik sterke & veelgebruikte woorden in de SEO-titel

Gebruik in zowel de titel als metabeschrijving sterke woorden om het doorklikpercentage te verhogen. Verleid mensen tot actie!

Woorden zoals “beste”,”aanbiedingen”, “koop”, “goedkoop” of “beoordelingen” zijn woorden die mensen vaak extra opnemen als ze naar iets op zoek zijn, dus zijn deze perfect om te gebruiken in de titel. Daarnaast helpen ze om de hoeveelheid doorkliks te verhogen.

[et_bloom_inline optin_id=”optin_5″]

 

Schrijf een meta-beschrijving die aanspreekt

Zorg ervoor dat je een metabeschrijving schrijft voor je pagina, en maak het verleidelijk! Na je titel is dit het belangrijkste onderdeel waarom mensen doorklikken naar je website.

Welke toegevoegde waarde krijgt de gebruiker door je website te bezoeken? Maak het duidelijk in de beschrijving. Probeer zo mogelijk een call-to-action te gebruiken; moedig gebruikers aan om door te klikken.

Beperk de beschrijving tot 175 tekens, Google verkort de rest!

U kunt deze toevoegen met het meta-beschrijving veld met Yoast SEO:

Neemt men deze niet op dan zal Google deze automatisch maken op basis van teksten uit de pagina.

Tip: Gebruik nummers

Er is iets aan het zien van getallen waaraan mensen gewoon niet kunnen weerstaan.

Getallen in de titel en metabeschrijving kan echt helpen om het doorklikpercentage te verhogen.

Je hebt het vast wel eens gezien: “33 tips om…” is een klassiek voorbeeld.

 

Optimaliseer afbeeldingen

Google is (nog) niet in staat om afbeeldingen en fotos volledig te interpreteren zonder een extra omschrijving. Daarom is het gebruik van alternatieve tekst om fotos & afbeeldingen te beschrijven belangrijk. Ook als een afbeelding niet kan worden geladen door bijvoorbeeld een langzame verbinding geeft deze alternatieve beschrijving aan waar de foto of afbeelding over gaat.

Je kunt Alt-tekst toevoegen in WordPress wanneer er een nieuwe afbeelding aan de pagina wordt toegevoegd vanuit de Mediabibliotheek.

Gebruik belangrijke trefwoorden voor de ALT-teksten en zorg er ook voor dat het trefwoord in de bestandsnaam van de afbeelding is opgenomen als het zinvol en logisch is om dit te doen.

Gebruik de titeltekst bij afbeeldingen

Gebruik ook de Titeltekst bij de afbeeldingen, maak ook hier gebruik van trefwoorden wanneer het zinvol en logisch is om dit te doen.

U kunt Titel Tekst toevoegen, net zoals men Alt-teksten kan toevoegen vanuit het scherm van de afbeelding bijlage in WordPress.

Bestandsgrootte van afbeeldingen verkleinen

De snelheid waarmee de website laadt is een belangrijke factor hoe uw website presteert binnen de zoekrustaten, zorg er dus voor dat alle afbeeldingen die je gebruikt geoptimaliseerd zijn voor het internet.

U kunt ook WordPress zo instellen dat afbeeldingen automatisch worden verkleind.

 

Denk na over de navigatiestructuur van je website

Links (ook wel URL’s genoemd) op je website zijn als wegwijzers. Deze wegwijzers verwijzen naar de inhoud en relevante pagina’s. Een logische structuur van je website helpt Google en bezoekers te bepalen hoe content zich tot elkaar verhoudt, b.v. website.nl/jassen/blauwejassen/kortemouw/ geeft duidelijk aan dat de pagina over blauwe jassen met korte mouw gaat.

Zorg ervoor dat de URL’s SEO-vriendelijk zijn. In het algemeen, als de URL’s gemakkelijk te lezen zijn voor mensen, zullen ze ook de voorkeur krijgen van zoekmachines.

Beschrijvende URL’s zijn ook geschikt voor marketingacties of het delen van inhoud op social media aangezien de URL’s aanwijzingen geven over de inhoud van de landingspagina.

 

Zorg voor interne links

De homepage is de belangrijkste en waarschijnlijk de sterkste webpagina. De linkwaarde (of hoeveel een pagina wordt gewaardeerd door Google, hoe hoog deze in google ranked) wordt verdeeld van de homepage naar alle andere onderliggende pagina’s. Deze links geven een stukje van deze linkwaarde door. Intern linken helpt bij het vergroten & verdelen van deze waarde & dus de uiteindelijke positie van de pagina`s in Google. Mede door interne links weet Google welke pagina’s het belangrijkst zijn.

Zorg dat belangrijke pagina’s goed bereikbaar zijn

De belangrijkste pagina’s moeten slechts één klik verwijderd zijn van de homepage: op die manier krijgen ze ook meer aandacht van de zoekmachines.

Neem ten minste 3 à 4 interne links op

Intern linken van de pagina`s helpt Google om de inhoud beter te indexeren en de onderlinge relatie van pagina’s en onderwerpen te begrijpen. Zorg ervoor dat er ten minste 3 à 4 links naar andere pagina`s verwijzen.

Link naar relevante, gezaghebbende sites

Neem binnen je blog of nieuwsrubriek ook uitgaande links op. Dit helpt om inhoud meer geloofwaardigheid te geven. Een goed voorbeeld hier is

Zorg er wel voor dat de uitgaande links naar sites met een hoge autoriteit gaan die relevant zijn voor de inhoud.

Maak gebruik van Ankerteksten

Ankerteksten beschrijven een link en informeren de gebruiker over wat men kan verwachten van de link.

Hoe meer webpagina’s hetzelfde (zoek)woord of dezelfde ankertekst gebruiken om naar een subpagina te linken, hoe meer signalen Google zal ontvangen, wat aangeeft dat deze pagina zeer relevant moet zijn voor dit specifieke woord. Dit betekent op zijn beurt dat de pagina beter zal worden gerangschikt voor deze (en soortgelijke) zoekwoorden.

Vermijd het gebruik van onbegrijpelijke ankerteksten (bijv. “klik hier”, “meer”, enz.) bij de

interne links en focus meer op zoekwoorden.

Probeer dezelfde (of een directe variant van de) ankertekst te gebruiken wanneer je een link naar een pagina plaatst en zorg er altijd voor dat de ankertekst overeenkomt met de inhoud van de

landingspagina.

Meer Praktische tips:

  • Verklein de URL-structuur tot maximaal 4 mapniveaus.
  • Zorg ervoor dat de verschillende niveaus logischerwijs naar elkaar verwijzen.
  • Zorg ervoor dat URL’s niet te lang zijn (100 tekens of meer is waarschijnlijk te veel).
  • Zorg ervoor dat de URL indien mogelijk overeenkomt met de titel van de blogpost.
  • Neem een zoekwoord op in de URL.
  • Identificeer pagina’s die een hoge bounce rate hebben en neem maatregelen om dit te voorkomen.
  • Gebruik een broodkruimelnavigatie voor een beter overzicht.

Verhelp niet werkende interne links / 404 fouten

Wanneer een bezoeker een link bezoekt die niet op een websites te vinden is krijgt deze een 404 melding (bestand niet gevonden). Wanneer dit gebeurt, creëert het niet alleen een negatieve gebruikerservaring, maar het heeft ook een negatief effect op het indexeren van je website door Google. Als er veel fouten zijn, dan is dit ook een teken dat de website niet goed wordt onderhouden, of dat informatie verouderd is.

Zorg ervoor dat je regelmatig controleert op eventuele gebroken links op de website
(vooral na een herontwerp van de website).

Een handige tool hier is:
https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/

Controleer de Google-zoekconsole op fouten

Je hebt Google Search Console al geïnstalleerd, maak daar gebruik van! controleer op 404/500 fouten, dubbele inhoud, ontbrekende titels of andere technische fouten.

Stuur de foutieve URL’s om naar de juiste URL’s met behulp van 301 omleidingen.
https://moz.com/learn/seo/redirection

 

De inhoud van de pagina

Gebruik het zoekwoord ten minste eenmaal in een H1-tag.

Koppen op de website hebben meestal twee functies. De eerste is om de inhoud een georganiseerde structuur te geven, en de andere is om de gebruiker aan te moedigen om verder te lezen. De koppen zijn gemarkeerd met zogenoemde h-tags in de HTML-broncode.

Tips:

  • Gebruik slechts één h1-kop per pagina.
  • Gebruik het zoekwoord van de betreffende pagina in de h1-kop
  • Rangschik de subkoppen in chronologische volgorde (h1, h2, h3), enz.).
  • Gebruik geen h-tags om de lettergrootte te formatteren. Gebruik in plaats daarvan CSS.
  • Houd de koppen zo kort mogelijk en verwijder alle overbodige woorden.

Neem zoekwoord op in de eerste paragraaf

Google kijkt hoe vroeg je zoekwoord in je pagina is opgenomen, dus zorg ervoor dat je het ten minste één keer in de eerste paragraaf opneemt. dit zorgtvoor een hogere positie in Google

Neem het zoekwoord tenminste een keer op in de subkoppen

Subkoppen zijn de vaak iets kleinere koppen zoals H2 en H3. Neem hier het trefwoord van de pagina trefwoord minstens één keer in op.

Gebruik het zoekwoord een aantal maal in de pagina

Neem het zoekwoord meerdere malen op in de tekst van de pagina. Het is verstandig om hier nauw verwante zoekwoorden voor te gebruiken, Google is over de jaren veel slimmer geworden en zoekwoorden hoeven niet exact overeen te komen om te ranken voor een bepaald zoekwoord.

Latent Semantic Indexing (LSI) zoekwoorden zijn zoektermen die synoniemen zijn of nauw verwant zijn aan het keyword. U vindt ze onderaan de Google-zoekresultaten voor een bepaalde zoekterm of via Übersuggest:

U kunt deze gebruiken als ideeën voor alternatieve manieren om het trefwoord in je pagina te verwoorden. Schrijf altijd op een natuurlijke manier. Een aantal maal het zoekwoord gebruiken is voldoende, overmatig gebruik van een zoekwoord werkt negatief en kan door Google als spam worden beschouwd.

 

Gebruik langere content

Over het algemeen geldt dat hoe langer je content is, hoe beter deze in de zoekresultaten zal scoren. Dat komt waarschijnlijk omdat Google langere inhoud waardevoller vindt. Het bijkomende effect van langere content is dat het de hoeveelheid tijd die een bezoeker op de pagina blijft voordat hij op de “terug”-knop drukt, veelal groter is. dit is een andere factor die Google gebruikt om te bepalen hoe goed de content is.

 

Maak goede content

Dit is misschien wel de belangrijkste tip: zorg ervoor dat je content van hoge kwaliteit is. Hoe beter en nuttiger de inhoud is, hoe gemakkelijker het zal zijn om de pagina`s goed te ranken.

Vergeet niet dat het doel van Google is om de beste zoekresultaten weer te geven. Zorg ervoor dat je pagina of blogpost beter is dan alle andere berichten over dit onderwerp!

 

Snelheid van de website

De laadsnelheid van een webpagina is erg belangrijk voor de positie van je website. Gebruikers willen geen tijd verspillen aan het wachten op een pagina; ze willen je inhoud onmiddellijk zien.
Webpagina’s met hoge laadtijden hebben hoge bounce rates, en hoge bounce rates resulteren vaak in een slechte ranking.

De laadsnelheid van de website is nog belangrijker voor mobiele gebruikers omdat de langzamere snelheid op mobiel de laadtijd nog verder kan verhogen.

Controleer de snelheid van de pagina met Google Page Speed Insights

De snelheid van de pagina’s is erg belangrijk voor vindbaarheid. Doe een controle met behulp van Google Page Speed Insights om er zeker van te zijn dat je site snel laadt en niet te veel fouten bevat.

Identificeer (zeer) langzame pagina’s en ontdek de oorzaak.

Handige tools hier zijn:

Gebruik Social Media

Social media zijn een belangrijke bron van verkeer. Interacties worden ook geregistreerd door Google en kunnen helpen om je positie in Google te verhogen.

Gebruik sociale netwerken regelmatig om je website te promoten.

Plaats alleen inhoud die ook de doelgroep interesseert.

Gebruik Social Sharing Buttons

Google neemt vermeldingen via social (zoals Facebook, Instagram, Linkedin en Pinterest) mee bij het bepalen van de positie van een pagina. Je kan het delen via social media aanmoedigen en eenvoudiger maken door het toevoegen van deelknoppen voor social media.

Een snelle oplossing hiervoor die op alle websites werkt is:
https://www.addthis.com/

 

Maak de site goed mobiel bereikbaar

Mobiele vriendelijkheid is een belangrijke rankingsfactor voor de zoekresultaten. Steeds meer gebruikers gebruiken hun telefoon (en andere apparaten) om op het internet te surfen.

Het is voor de vindbaarheid van je website van groot belang dat de website mobiel geoptimaliseerd is. Het is aan te raden om gebruik te maken van responsive ontwerp; dit betekent dat de inhoud van alle pagina’s zich automatisch aanpassen aan de grootte en functionaliteit van het betreffende apparaat.

Je kunt Mobile-Friendly Test van Google gebruiken om dit te testen.

Hier zijn de eisen voor een mobiele versie van een website die verschillen van de desktop-versie.

https://search.google.com/test/mobile-friendly

 

Test je site op meerdere browsers

Naast het feit dat je site mobiel reageert, zou je site goed moeten werken in meerdere browsers.

Je kan dit gratis testen door middel van Browserling

https://www.browserling.com/

 

Optimaliseer voor Lokaal zoeken

Heb je een bedrijf wat werkzaam is in een bepaalde regio dan is het belangrijk om je website te optimaliseren voor lokale zoekopdrachten.

Praktische tips:

  • Zorg ervoor dat de website geoptimaliseerd is voor mobiel, gebruikers zoeken namelijk vaak onderweg naar lokale winkels, restaurants of dienstverleners.
  • Gebruik altijd dezelfde bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer en bedrijfsomschrijving voor een duidelijke herkenning.
  • Registreer je website op Google MyBusiness.
  • Zorg ervoor dat de inhoud van je website betrekking heeft op je locatie. Gebruik de stad of regio in H1-koppen, titels en metabeschrijvingen.
  • Gebruik de service- of bedrijfssector als een belangrijk zoekwoord. Het is verstandig deze te combineren met je regio of stad.

 

 

Verwijder duplicate content

Duplicate content, oftewel dubbele inhoud, kan meerdere oorzaken hebben.
Soms is dezelfde inhoud toegankelijk en geïndexeerd onder verschillende URL’s.
Duplicate content maakt het moeilijk om het best mogelijke zoekresultaat te halen.

De pagina kan niet in de topranking verschijnen omdat Google niet in staat om de beste versie te kiezen. Google geeft geen of mindere waarde aan Duplicate content, zowel binnen je eigen website als op websites van derden. Dit is ook een reden waarom men nooit content/inhoud moet gebruiken die gekopieerd is van andere websites.

Ook kan er een technische oorzaak zijn: controleer of de website toegankelijk is met of zonder www, http of https. Indien er meerdere versies toegankelijk zijn, gebruik dan 301 om deze om te leiden naar de gewenste versie.

Een handige tool hiervoor is:
https://www.copyscape.com/

 

 

Als laatste,…

Als laatste belangrijke opmerking, vergeet niet dat het absoluut beste wat je kunt doen voor een hoge positie in Google het optimaliseren van je pagina’s voor mensen is. Over het algemeen geldt dat hoe gebruiksvriendelijker je website en pagina’s zijn en hoe meer daadwerkelijke waarde je biedt voor bezoekers, hoe meer je wordt beloond door Google.

Schrijf pagina’s altijd voor mensen, en hou Google in gedachten met behulp van de bovenstaande tips.

 

Uw website hoger in Google

Resultaten laten zien is overtuigen!

Hoog in Google met 100% Tevredenheidsgarantie!

 

Nu ter kennismaking: Slechts € 90,- /maand