Wat is AVG? En wat betekent dat voor uw website?

Wat is AVG? En wat betekent dat voor uw website?

Er is flink wat veranderd op het gebied van de gegevensbescherming van personen en de bezoeker van uw website. Met een lang woord wordt dit ook wel Algemene Verordening Gegevensbescherming genoemd, of afgekort AVG. Maar wat is dat nou eigenlijk? En welke gevolgen heeft het voor u en uw bedrijfspagina als dit niet aangepast wordt? In dit artikel leggen we uit wat er veranderd is, en waarom het zo belangrijk is om uw website AVG correct te maken. Natuurlijk laten we daarbij ook zien hoe u uw website in 8 handelingen laat voldoen aan de nieuwe Europese Privacywet waardoor uw pagina AVG-proof wordt.

Doordat deze nieuwe wet kort gezegd inhoudt dat de personen die uw website of webshop bezoeken meer privacy rechten krijgen, houdt dat automatisch in dat u als ondernemer meer verplichtingen krijgt als het om de bescherming van persoonsgegevens gaat. Logisch zult u denken, maar toch is dat niet altijd vanzelfsprekend. Volgens de AVG bent u als organisatie of bedrijf verplicht om een administratie bij te houden waarin opgenomen moet worden welke gegevens u verwerkt, waarom en hoe deze persoonsgegevens beveiligd worden.

Uw persoonsgegevens op orde

Zeker als er op uw website mogelijkheden tot registeren zijn in de vorm van bijvoorbeeld nieuwsbrief abonnementen of contactformulieren, is het zaak om uw website aan de nieuwe AVG-regels te laten voldoen. Iedereen met een website moet voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Wilt u weten hoe u uw website aan al deze eisen kunt laten voldoen? 

Een privacyverklaring maken in begrijpbare taal

Waarschijnlijk heeft u al een privacyverklaring op uw website, maar voldoet deze aan de nieuwe normen van de AVG? Het is belangrijk om te weten dat deze verklaring voorzien moet worden van de gegevens van uw bedrijf, de bedoeling die u heeft mbt het verwerken van de persoonsgegevens, recht van toestemming, inzage, aanpassingen en verwijdering, veiligheidsmaatregelen die u neemt en natuurlijk de cookies die u gebruikt. Gebruik hiervoor geen moeilijk taalgebruik maar zorg er voor dat het voor iedereen goed en duidelijk leesbaar is. U kunt ervoor kiezen om deze verklaringen op een aparte pagina te vermelden, maar het plaatsen van een link in de footer én op de pagina van bijvoorbeeld een contact of registratieformulier is hierbij ook noodzakelijk. Ook als u in het bezit bent van een keurmerk is het raadzaam om te informeren naar de regeling omtrent een goede privacyverklaring.

Maak uw bezoekers duidelijk waarvoor u persoonsgegevens nodig hebt

Bij het correct instellen van uw website voor de AVG, is het ook belangrijk dat u uw klanten en bezoekers inlicht waarom en waarvoor u deze persoonsgegevens nodig hebt. Heeft u een mogelijkheid tot het inschrijven op een nieuwsbrief op uw website? Of kunnen klanten via een contactformulier met u in contact komen? Hierbij moet u verwijzen naar uw privacyverklaring. Daarnaast moet de klant precies kunnen zien waarvoor ze zich aanmelden of inschrijven (opt-in), en moet u hen de gelegenheid geven tot een uitschrijving op ieder moment (opt-out). Ook bij een opt-in moet er altijd een verwijzing zijn naar uw privacy policy.

Zorg voor een veilige website

Het versleuteld verzenden van gegevens is ook een voorwaarde waaraan een AVG-proof website moet kunnen voldoen. Het is daarom belangrijk dat u uw website voorziet van relevante en recente updates omtrent de beveiliging, en daarbij moet het opslaan van de persoonsgegevens beveiligd zijn. Een SSL-certificaat (het https:// in uw website url) is hierbij belangrijk, evenals het gebruik van een https-encryptie.

Extra aandacht is hier nodig voor wordpress websites zorg voor regelmatig wordpress onderhoud zodat de website veilig is en blijft.

Het verwerken van persoonsgegevens en informatie

Het is belangrijk dat u, om aan de AVG-richtlijnen te kunnen voldoen, gebruik gaat maken van een goede en niet lokale opslag voor de informatie die u verzameld. Deze moeten beveiligd worden met bijvoorbeeld een toegangscode op elk apparaat wat u hiervoor gebruikt. Hoelang wilt u persoonlijke informatie bewaren en is het mogelijk om deze na verloop van tijd te verwijderen? Het is niet alleen nodig om dit voor uzelf te controleren, maar ook om dit op te nemen in de privacyverklaring van uw website.

Opnieuw vragen van toestemming?

Natuurlijk hebben de personen die zich in hebben geschreven voor uw nieuwsbrief een akkoord gegeven op uw bestaande privacy policy, maar met de nieuwe AVG wet is het eigenlijk noodzakelijk om uw mailinglist opnieuw om toestemming te vragen. Er zijn nogal wat aanpassingen gedaan over dit onderwerp, dus opnieuw een “ akkoord” is van belang. Wees niet bang dat u waardevolle e-mailadressen zult verliezen. Dit is onoverkomelijk maar geeft u wel de mogelijkheid om door te gaan met personen die echt geïnteresseerd zijn in uw producten of diensten. Een zogenaamde “warme” lijst.

Gebruikt u Google Analytics? Anonimiseren is van belang!

Als u Analytics gebruikt van Google dan is het belangrijk om deze te anonimiseren. Dit belemmerd u wel in het gebruik van onder andere remarketing, maar als u de bezoekers van uw website vraagt om akkoord te gaan met uw cookie-beleid, kunt u ook van deze dienst gewoon gebruik blijven maken.

Het opvragen, aanpassen of verwijderen van persoonlijke data

Uw bezoekers hebben met de nieuwe AVG-normen recht op het inzien, aanpassen en zelfs laten verwijderen van hun persoonlijke gegevens. Voor deze stap kunt u het beste uw website designer raadplegen om na te gaan welke gegevens er bewaard worden. Doordat deze gegevens vaak op meerdere plaatsen wordt opgeslagen, kan het achterhalen of aanpassen van persoonlijke data best een lastige klus zijn. Centrale data opslag is in deze een betere keuze.

Een compleet All-in pakket €295,-

Ontwerp van uw maatwerk website
Zelf eenvoudig aanpassingen maken of stuur aanpassingen naar ons door!
Geen omkijken naar technisch onderhoud /updates
Hosting, domeinnaam, e-mail & 24/7 support

 

All-in website laten maken pakketOfferte aanvragen

Actieplan (nieuwe) website

Binnen 2 weken hoger in Google!

Meer bezoekers & meer verkopen
Gratis E-book met meer dan 52 Actiepunten!

Bedankt, Kijk in uw inbox voor het boek!