Wat is Domein Autoriteit?
Ben je een autoriteit, ofwel een grote en belangrijke speler, in jouw vakgebied? Dan wil je natuurlijk dat jouw website dat ook is. Dit heet op het internet domein autoriteit, ofwel domain authority. Domein autoriteit is een belangrijke factor als het gaat om zoekmachine optimalisatie, en geeft aan wat jouw positie is ten opzichte van je concurrenten.
Domein autoriteit wordt getoond op een logaritmische schaal van 1 tot 100, waarbij 1 een hele lage positie is en 100 een ongekende hoge positie. Het is ook makkelijker om van bijvoorbeeld 10 naar 20 te verschuiven dan van 20 naar 30, wat weer makkelijker is dan van 30 naar 40 enzovoort. Je wilt het liefst een DA score van tenminste 25, of natuurlijk hoger, maar zolang jouw DA score hoger is dan die van jouw concurrenten zit je eigenlijk al goed.
Hoe verhoog je de domein autoriteit?
De domein autoriteit wordt door middel van verschillende factoren berekend, maar er zijn een aantal zaken weer net iets belangrijker dan andere. Zo moet je er altijd voor zorgen dat je SEO helemaal op orde is, dus een gebruiksvriendelijke website die snel laadt en ook op de mobiele apparaten goed te gebruiken is, maar ook dat je nette URL’s hebt, voorzien van SSL en dat je content er netjes uitziet. Ook wil je dat je goede, kwalitatieve, maar vooral deelbare content hebt, en dat je dit ook met regelmaat blijft leveren.
Belangrijk: links
Een andere belangrijke factor is alles wat met links de maken heeft, of het nu gaat om je backlink-profiel, de interne linkstructuur, of irrelevante links. Zoekmachines als Google houden van links, maar de reputatie van deze links is ook belangrijk, net als de relevantie en de opbouw van de links.
De backlinks naar jouw website zijn misschien wel het belangrijkst. Dit zijn de links vanaf andere website die naar jouw website doorverwijzen. Wanneer Google ziet dat andere websites graag naar jouw website linken dan gaan ze jou namelijk als relevanter en belangrijk in die niche zien, zolang je de links tenminste vergaard van gelijke websites. Wanneer je een website over elektronica hebt werkt een backlink van een ander elektronicabedrijf nou eenmaal beter dan van een voedingswebsite. Het is wel belangrijk dat de backlinks over tijd worden opgebouwd, dus dat je niet plots binnen een week 100 backlinks hebt, maar dat dit verspreidt is over meerdere maanden.
Qua interne linkstructuur gaat het er om dat je een netwerk van linkjes door je eigen website heen bouwt. Dus wanneer je twee artikelen hebt die op elkaar voort bouwen, dan link je deze naar elkaar, en deze link je dan vervolgens weer door aan een ander relevant artikel op je website. Heb je echter irrelevante links op je website dan moet je deze verwijderen. Je bezoekers hebben er niets aan waardoor ze juist een negatieve invloed op je DA hebben, Zorgen voor nieuwe links heet linkbuilding.
Handige tools:
Controleer de Domein Autoriteit van websites met:
http://www.opensiteexplorer.org/
Heb geduld
Denk niet dat wanneer je je SEO op orde maakt, je content blijft delen en je linkprofiel opbouwt je gelijk een hele hoge DA krijgt. Ook dit bouw je op over tijd, dus je moet geduld hebben en constant je website blijven updaten en onderhouden, en dan zal de DA van je website vanzelf gaan stijgen.